Pogovarjali smo se z Janom Kirnom, vodjo ekipe Superior engineering Formule Student Team Ljubljana. Izvedeli smo, s čim se ukvarja, kako deluje in kakšni so uspehi ter načrti ene izmed uspešnih dirkalnih študentskih moštev v Evropi.

Sami začetki društva segajo v leto 2014, ko je bil njihov prvi vodja ekipe, David Župančič Valant, na izmenjavi na Nizozemskem v Assnu. Tam je izvedel, da študentje sami izdelujejo dirkalno formulo. Projekt ga je zelo prevzel, ob svoji vrnitvi v Slovenijo pa je za projekt navdušil tudi svoje kolege. Ustanovili so prvo tako podružnico v Sloveniji.

Do sedaj so izdelali 4 dirkalnike. Že prvo sezono so izdelali bencinski dirkalnik, ki je imel samonosno karoserijo, t.i. ”monocoque”, katerega se mnoga druga moštva ne upajo lotiti. Drugo sezono so dirkalnik izboljšali in izdelali še močnejši dirkalnik. Tretja sezona je bila zelo uspešna, izdelali so električen dirkalnik, ki je bil razmeroma konkurenčen. Za izdelavo električnih formul so se odločili, ker se vsa avtomobilska industrija razvija v to smer, poleg tega so bile take tudi želje sponzorjev.

To sezono, 2018/19, so presegli sami sebe. Maso dirkalnika so znižali za kar 80 kg, čeprav so ohranili enak koncept. Letošnji dirkalnik Svarog tehta 190 kg, pogon ima na zadnji osi, zadnja kolesa imajo svoj elektro pogon. Skupna moč dirkalnika je 80 kW, to je 108 konjev, kar ustreza predpisom za moč. Na zadnji osi je 1000 Nm navora. Sam dirkalnik ima tudi vektoriranje navora in traction-control za izboljšanje vozne dinamike. V osnovi je šasija monocoque, izdelana iz ogljikovih vlaken. Karbon so uporabili tudi za izdelavo celotnega aerodinamičnega paketa ter platišč. Pri podvozju so obesja iz titana, pushrod-i pa so karbonski. Ostali deli, kot so objemke in pesta, so izdelani iz aluminija (70 – 75 %). Dirkalnik pospeši od 0 – 100 km/h v dobrih 3 sekundah. Baterija ima kapaciteto 7,6 kWh, maksimalna napetost je 455 voltov, tok pa 250 amperov.

Za izdelavo dirkalnika so rabili okoli 20 000 ur. Z delom so pričeli že v začetku septembra, do novega leta pa je bila celotna konstrukcija že dokončana. Med konstruiranjem so pošiljali dele v izdelavo in dirkalnik dokončali zelo hitro. V primerjavi s preteklo sezono, je bila predstavitev dirkalnika oz. ”roll out” kar 6 tednov prej. Zahvaljujoč takemu načinu dela imajo sedaj več časa za testiranje in izboljšave. Če bodo držali tak tempo naprej, bodo zagotovo ena izmed najboljših ekip v Evropi. Ob morebitnem povečanju finančnih sredstev in delovnega kadra pa si v prihodnosti želijo zablesteti tudi z novim bencinskim dirkalnikom.

Njihov najboljši rezultat so dosegli z bencinskim dirkalnikom, in sicer 2. mesto med bencinskimi dirkalniki na Nizozemskem v Assnu. Lansko leto so prvič tekmovali z električnim dirkalnikom, zato visoke uvrstitve niso bile pričakovane, letos pa so cilji visoki. Želijo si, da se na vsaj eni dirki uvrstijo med najboljše 3 ekipe. Nastopili bodo na šestih dirkah, in sicer na Nizozemskem (Assen), na Madžarskem (Zalaegerszeg), v Italiji (Varano de’ Melegari), v Avstriji (Spielberg – Red Bull ring), v Nemčiji (Hockenheim) in na Hrvaškem (Rijeka).

Izgradnjo dirkalnika v celoti financirajo iz sponzorskih sredstev. Glavni sponzor je Mahle, med večjimi pa so še ELES, Kolektor, ELAFE in ŠOU (preko ŠOFS Strojnik.si). Večino delov jim izdelajo slovenska podjetja, nekaj delov pa izdelajo tudi v laboratorijih na Fakulteti za strojništvo. Trenutno sodelujejo z laboratorijem LABOD in LAT. Fakulteta za strojništvo je založila plačilo štartnin, ta denar jim bo povrnjen na razpisih. Vse izdelke, ki so narejeni iz karbona, izdelajo sami v svoji delavnici na študentskem kampusu.

Ekipo vodi glavni vodja, za dobro organizacijo pa imajo tudi vodjo strojniškega dela, vodjo elektro dela ter vodjo za finance, sponzorje in PR. Vsako področje se deli še na tehnične sklope. Strojniški del se deli na karoserijo, podvozje, drive – train (”pogonski sklop”) ter aerodinamiko. Elektrotehnični del ima tri sklope. Prvi sklop sestavljata motor in inverter, drugi sklop baterija ter tretji sklop celotna elektronika.

Ekipa šteje 40 članov. Iz Fakultete za strojništvo je približno 50 % študentov, iz Fakultete za elektrotehniko približno 30 – 35 %, ostali študentje pa prihajajo s Fakultete za računalništvo in informatiko, Ekonomske fakultete, Fakultete za družbene vede, Fakultete za matematiko in fiziko, Filozofske fakultete ter Naravoslovno – tehnične fakultete.

V svojo ekipo radi sprejmejo nove člane, možno se je priključiti tudi med sezono. Veseli so vsakega, ki ima zanimanje za dirkalnike, interes do dela ter željo po novem znanju. S sodelovanjem pri projektu lahko posameznik pridobi ogromno znanja o elementih v avtomobilu ter o samem procesu izdelave. Delo v ekipi Superior engineering je tudi odlično izhodišče za nadaljnje delo v avtomobilski industriji.

Vir:
-Jan Kirn, vodja ekipe Superior engineering Formula Student Team Ljubljana